Xàtiva, 27/10/2009
En la XXIX edició dels Premis Literaris Ciutat de Xàtiva, el Premi Blai Bellver de Narrativa, dotat amb 10.000 €, ha sigut per a Silvestre Vilaplana per la novel•la L’estany de foc. D’una altra banda, el Premi Ibn Hazm de Poesia, amb una dotació de 4.000 €, ha sigut per a Itinerari de tendresa, de Maria Carme Arnau. Ambdues obres seran publicades per Edicions Bromera.
El jurat ha estat presidit per M. José Pla i format per Alfred Aranda, Enric Salom, i Vicent Josep Escartí –guanyador de l’edició anterior–, pel que fa al Premi de Narrativa; i Vicent Penya –Premi Ibn Hazm 2008–, Vicent Soriano i Vicent Garcia en el cas del Premi de Poesia. El guanyador del Premi Carlos Sarthou d’Assaig i Investigació, dotat amb 5.000 €, ha sigut Antoni Martínez, amb l’obra La impremta a Xàtiva: l’impressor Blai Bellver (1818-1884). En l´acte de lluirament també es presentaren les obres guanyadores de l’edició anterior: la novel•la L’abellerol mort, de Vicent Josep Escartí, el llibre de poemes Homèrides, de Vicent Penya, i l’assaig Pintura ceràmica a Xàtiva, de Josep Lluís Cebrián i Beatriu Navarro.
L’estany de foc entrellaça fets reals amb els purament ficcionals per narrar un dels episodis més sagnants per part de la Inquisició de les nostres terres. Una persecució que involucrà els estaments religiosos, la noblesa i, sobretot, els jueus conversos que amagaven la seua fe, al voltant d’un llibre, preservat en secret per uns pocs homes, que es converteix en l’obsessió de la Inquisició i que generarà a finals del segle XV la persecució més gran feta mai contra una obra escrita i els seus posseïdors. La dissortada existència dels protectors d’aquesta obra extraordinària anirà aparellada a la sort de l’últim exemplar, que cal salvar de l’estany de foc, l’indret on s’abrasa tot el que Déu ha esborrat del llibre de la vida.
Silvestre Vilaplana (Alcoi, 1969) conrea la narrativa, tant per a adults com per a joves, i la poesia. És autor de la novel•la Les cendres del cavaller, la primera biografia novel•lada de Joanot Martorell, per la qual va ser guardonat amb el Premi de Novel•la Ciutat d’Alzira i va rebre després el Premi de la Crítica Serra d’Or. És també un autor reeixit dins l’àmbit de la literatura infantil i juvenil, amb èxits com Els dimonis de Pandora.
El Premi Ibn Hazm de Poesia ha sigut per a Itinerari de tendresa, de M. Carmen Arnau. El poemari és un cant a la tendresa, a la capacitat de donar tot allò que tenim de positiu dins nostre, un diàleg constant amb un mateix, una recerca a obrir tots el nostres sentits, quan la fosca tenyida de dubtes va dibuixant versos plens d’esperança en el ser humà. Hi ha també, el camí vital recorregut, les hores passades, el compromís posat al paisatge, a l’horta, al respecte i a l’estima a tot allò que ha format part de la nostra mirada.
Maria Carme Arnau i Orts (Alfara del Patriarca, 1958) és psicopedagoga en un Institut i professora associada en la Facultat de Psicologia en el Departament de Psicologia evolutiva i Educativa. Com a poetessa compta amb una obra sòlida i important al seu darrere, per la qual ha rebut importants guardons. Col•labora en diverses revistes literàries i pertany al cercle poètic «Argila de l’Aire».