El projecte EINA afavoreix l’eliminació de barreres i més autonomia per al col·lectiu afectat per discapacitats físiques o intel·lectuals

Valencia, 29/07/2009
Científics de l’Institut de Robòtica de la Universitat de València han creat una ferramenta informàtica per a ajudar a les persones amb autisme a controlar el seu entorn i arribar a nivells d’autonomia més elevats. Aquest instrument s’integra en el projecte EINA, el qual consisteix en una aplicació, encara en frase de prototip, que es pot instal·lar en telèfons mòbils, ordinadors portàtils, etc. A través d’un menú gràfic d’usuari adaptable, les persones amb alguna discapacitat, tant física com intel·lectual, poden comunicar-se amb els elements del seu voltant, per a conèixer-los i controlar-los. Aquesta comunicació és possible gràcies a uns dispositius denominats Motas, el quals permeten la instal·lació i manteniment d’una xarxa sense fil de forma senzilla.
La primera versió del projecte, finançada per l’Institut de Majors i Serveis Socials (IMSERSO) del Ministeri de Sanitat i Política Social, ha permès el desenvolupament d’un prototip que permet les persones amb discapacitat conéixer els dispositius disponibles en el seu àmbit quotidià, com també encendre i apagar tot tipus d’aparells i interruptors a través del nou dispositiu mòbil. En l’actualitat, “s’ha desenvolupat la part més complexa del projecte, però encara es necessita més finançament per al seu perfeccionament. D’una banda, per a seguir desenvolupant més funcionalitats i, per una altra, per a poder oferir el projecte en un format fàcilment instal·lable i amb unes garanties d’estabilitat adequades. D’aquesta forma deixaria de ser un prototip i podria esdevindre un producte molt beneficiós per a les persones amb discapacitat”, explica l’investigador Javier Sevilla, de la unitat d’Autisme i Dificultats d’Aprenentatge de la Universitat de València.
L’objectiu del projecte EINA, el qual ha comptat amb la col·laboració de l’Associació Valenciana de Paràlisi Cerebral (AVAPACE), és permetre el control i el coneixement de l’entorn a les persones amb discapacitat. Situacions tan habituals per a la majoria de les persones com ara encendre el llum d’una habitació, apagar la ràdio o agarrar un ascensor són inaccessibles per a molts col·lectius amb mobilitat reduïda.
Generalment, el problema de moltes persones amb discapacitat cognitiva no és tant controlar la seua al voltant, sinó conéixer-lo. Existeixen moltes persones amb autisme que necessiten saber què hi ha en el seu entorn i com poden utilitzar-lo. Per exemple, una persona amb autisme a l’arribar a la seua casa, i encara que li agrade la música, pot necessitar que li indiquen d’alguna forma que pot encendre la ràdio, ja que està en el seu temps lliure, i com fer-lo. “Açò és possible, ja que molts d’ells requereixen ajuda per a saber quines activitats poden fer en un moment donat, com també que poden triar fer-les. Aquest tipus de suport serien aportats per EINA, dins la seua línia de Coneixement de l’entorn”, apunta Sevilla.
Els familiars o professionals que atenen a aquestes persones amb discapacitats solen aportar aquests suports. No obstant això, iniciatives d’investigació com ara el projecte EINA de la Universitat de València permeten que aquesta ajuda siga donada per un sistema informàtic, el qual, alhora, proporciona una major autonomia al col·lectiu afectat per aquest tipus de barreres.